Pedagogisch plan

Pedagogisch plan

Pedagogisch plan

mijn pedagogische werkplan

Inhoudsopgave

  • Welkom
  • Spelen en speelgoed
  • Buiten spelen
  • Eten
  • Slapen
  • Fantasie en creativiteit
  • Verzorging en hygiëne
  • Wanneer er kinderen ziek zijn of worden
  • Dagindeling
  • Wat moet u als vraagouder meenemen?
  • Waar moet ik als gastouder aan voldoen?
  • Klachten
  • Contact

 

  • Welkom

Mijn naam is Barbara de Hoogt, ik ben 47 jaar, in het bezit van een diploma Helpende Welzijn niveau 2
en heb 14 jaar ervaring in de kinderopvang.
In 2007 ben ik met Bij de Hand gaan samenwerken.
Zelf heb ik drie kinderen, van 14, 17 en 19 jaar oud.
Mijn pedagogisch werkplan is gebaseerd op het beleidsplan van gastouderbureau “Bij de Hand” 
met daarin de vier doelen die door de Rijksoverheid zijn gesteld in de beleidsregels van kinderopvang, namelijk;

  1. Het bieden van emotionele veiligheid aan kinderen.
  2. Het ontwikkelen van sociale competenties.
  3. Het ontwikkelen van persoonlijke competenties.
  4. Overdracht van normen en waarden.

Dit betekend in de praktijk dat een kind zich bij mij veilig voelt, het hoeft niet steeds te wennen aan een ander gezicht.
De aanwezigheid van andere kinderen maakt het gezellig, maar zorgt er ook voor dat het zich kan ontwikkelen zowel sociaal als ook persoonlijk.
Dit alles onder de begeleiding van duidelijke “afspraken”, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn.
De kinderen leren zo te spelen en te delen, maar ook rekening houden met de wil en meningen van anderen.
De individuelen behoefte van de kinderen worden door mij gezien en beantwoord, er is altijd tijd voor een knuffel,
spelletje of gewoon aandacht voor wat ze doen.
Dit alles word gedaan met de normen en waarden waar ik en mijn gezin voor staan.

  • Spelen en speelgoed

De kinderen spelen in de woonkamer, hier is voor iedere leeftijd voldoende speelgoed aanwezig.
Verdeeld in verschillende kisten zit het speelgoed zoals knuffels, poppen, auto’s, lego, keukenspulletjes, lees en kleurboeken etc..
Maar ook papier, potloden en stiften en lijm zijn aanwezig om de creativiteit te stimuleren. Af en toe een spelletje samen kan natuurlijk ook.

  • Buiten spelen

In de grote afgeschermde tuin, met een flink stuk bestrating kunnen de kinderen fietsen, steppen, skelteren, hutten bouwen
op het gras of op de trampoline springen en van de glijbaan.
Ook hebben we een duikelrek waar ze hun kunsten kunnen vertonen.
Het buiten spelen is een belangrijk onderdeel van de dag, als het weer het ook maar enigszins toelaat gaan we met z’n allen naar buiten.

  • Eten

Het eten gebeurt op vaste tijdstippen met z’n allen aan de eettafel, om 09:30 uur fruit eten met een beker thee/diksap.
Rond 12:00 uur een broodje eten met een beker melk. Rond 15.00 uur is het tijd voor nog een beker thee/diksap met een koekje/rozijntjes/cracker.
De allerkleinsten krijgen natuurlijk de fles in hun eigen ritme.

  • Slapen

De kinderen die slapen, slapen zo veel mogelijk alleen op een kamer. Het ritme van het kind bepaalt wanneer en hoe lang.
Dit wordt door de ouders aangegeven en zo veel mogelijk opgevolgd.

  • Fantasie en creativiteit

Het is erg leuk om kinderen creatief bezig te zien, dus wanneer er niet gegeten wordt,
is de eettafel bedekt met een groot tafelkleed zodat de kinderen met stiften, potloden, stickers en kralen hun gang kunnen gaan.
De werkstukjes gaan eind van de dag in de tas zodat deze ook door de ouders bewondert kunnen worden.

  • Verzorging en hygiëne

Hygiëne is erg belangrijk voor de kinderen, er is er altijd wel een verkouden of gewoon even niet fit.
Dus handen wassen voor het eten en na het toilet gebruik is vanzelfsprekend,
net zoals de handjes met een nat doekje afnemen na het eten zodat alles plakvrij blijft.
Wanneer er kinderen thuis beginnen met zindelijk te worden, dan wordt dit natuurlijk ook hier doorgezet en beloond.

  • Wanneer er kinderen ziek zijn of worden

Kinderen worden natuurlijk wel eens ziek, er volgt dan overleg bij een besmettelijke- of infectieziekte of u uw kind kunt brengen.
Voorbeelden zijn: waterpokken, krentenbaard, hoofdluis, de bof, kinkhoest, mazelen, rode hond, rookvonk.
Meestal kan een kind gewoon komen omdat de ziekte al niet meer besmettelijk is op het moment dat het zich openbaart of omdat besmetting toch niet is te voorkomen.
Soms blijkt na overleg dat het kind niet op de opvang kan komen. Indien er een besmettelijke ziekte onder de kinderen heerst, wordt u daarvan op de hoogte gebracht.

  • Dagindeling

07:00 – 08:15         kinderen kunnen gebracht worden en kunnen dan vrij spelen.

09:30 – 10:00        fruit eten en wat drinken, aan tafel.

11:45 – 12:00        opruimen

12:00 – 12:30        broodje eten en wat drinken.

12:30 – 15:00        kinderen naar bed en vrij spelen/ knutselen

15:00 – 15:15        iets lekkers en drinken

17:30 – 17:45        opruimen

17:45 – 18:00        kinderen worden opgehaald.
Dit is slechts een voorbeeld van een van een dag, en zal iedere dag iets anders zijn

  • Wat moet u als vraagouder meenemen?

Flessen, voeding/borstvoeding, luiers, schone kleding, knuffel en speen.
Zodra de kinderen gewoon een broodje mogen eten of een stuk fruit zal dit door mij worden verzorgt en zit dit bij de prijs in.

  • Waar moet ik als gastouder aan voldoen?
  1. Jaarlijkse risico inventarisatie
  2. EHBO voor kinderen en jaarlijks op herhaling
  3. Diploma helpende welzijn niveau 2 of gelijkwaardig.
  4. VOG voor gastouder en alle inwonende huisgenoten van 18 jaar en ouder.
  • Klachten

Bij klachten probeer ik er met de vraagouder samen uit te komen, zo niet dan kan de vraagouder contact opnemen met gastouderbureau Bij de Hand.

  • Contact

Barbara de Hoogt
Zwolseweg 606
7345AR Wenum-Wiesel
06-53896966
gastouder@thuisbijbarbara.nl
www.thuisbijbarbara.nl

Search

Categorieën

    • Geen categorieën

Archieven